Komplex


Komplex. En demon som bor i ditt öra och viskar elaka saker, och du köper vartenda ett av dem.
Komplex som får så stor inverkan på en att de blir ett stort hinder för en själv i olika situationer.

Det finns en anledning till att jag aldrig deltog i idrotten när den var schemalagd i badhuset. De två första veckorna på praktiken klarade jag inte ens av att deltaga i simundervisningen. För flera år sedan åkte jag till havet kvällstid för att bada. Jag klarade inte av att vistas bland så mycket människor på en strand iklädd bara bikini. För nästan tio år sedan hade jag t-shirt på mig när jag badade.

Jag vet allting om att vilja förändra varenda centimeter av sitt yttre. Det spelar ingen roll hur många komplimanger som utdelas. Jag tar inte dem till mig ändå, för det är min åsikt som räknas. Och i sinnet är jag en perfektionist som inte nöjer mig utan jagar ett ouppnåeligt ideal.

Det är inte bara jag. I C-uppsatsen undersökte vi bland annat om ungdomarna anser att det råder en medial fokusering kring sexualitet och hur de i så fall påverkas av den. Tjejerna påverkas mycket negativt. Behovet av att vara smal är otroligt stort. Vissa svälter sig själva. Andra vågar inte visa sig nakna inför någon annan. Framför allt känner de press. Och det gör mig både rädd och förbannad. Att samhället sätter sådan press på dagens ungdomar. Överallt skyltas kvinnoidealet - size zero. När jag ser Gina Tricot göra reklam för bikini, tappar jag hakan. Kvinnan illustreras inte rakt framifrån, utan från sidan. Du får knappt se en skymt av själva bikinin - det du får se är hur smal hon är. Det är väldigt käckt att falla för ett plagg som sitter perfekt på en trådsmal modell, för att sedan känna enorm besvikelse i provrummet när det inte sitter lika bra på en själv. Blir man hela tiden matad med ett visst ideal, kommer man ha det i åtanke och jämföra sig själv med det. Resultatet blir skev självbild och dålig självkänsla.

Jag vet inte hur många somrar jag haft för mycket kläder på mig och svettats men ändå vägrat klä mig i något mindre täckande. Det är inte många veckor sedan jag inte kunde passera spegeln utan att tänka något kränkande om mitt yttre. Det hände ibland att jag förolämpade mig själv verbalt. Inte alls sunt tankemönster. Numera spenderar jag mina dagar i trädgården iklädd bikini. Det är ingenting som jag har behärskat innan. Men nu är jag trött på att förakta mig själv. Såhär ser jag ut, helt enkelt. Lev med det.

 En dålig självkänsla kan vara otroligt stark om vi låter den. Tro inte på det som viskas i örat.

Kommentarer
Postat av: Malin

MYCKET bra skrivet! Word.

2009-07-02 @ 21:17:42
Postat av: Caroline

Malin: Tack så mycket, fina! Det är ett väldigt känsligt ämne för mig, och har alltid varit. Så känns läskigt men också befriande att skriva om det. Att jag ens kan skriva om det tyder på utveckling ;) Och jisses, vad jag hoppas på att få se dig imorgon! I think I gotta! <3

2009-07-02 @ 22:05:33
URL: http://personligutveckling.blogg.se/
Postat av: ida

jag jagar inte, jag tror inte att jag kan uppnå något när det gäller min kropp. det är bara ett nederlag som jag måste leva med.

i hissen på jobbet är det två speglar där man ser sin kropp, jag ställer mig mitt emellan dem.

men, det har blivit bättre.

men ja, det är sjukt.

2009-07-02 @ 22:09:52
Postat av: Emelie

Håller med dig Carro. För stor press på ungdomar att de ska vara smala och fin ut. Och alla de jävla reklamer som knappt e realistiska. Stör mig på Gina Tricots reklamer, och det är inte bara jag som gör det.

2009-07-02 @ 22:52:21
URL: http://playbunnh.blogg.se/

Tänk att det bara krävs ord:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Var finner jag dina ord?

Att andas genom ord:

Trackback
RSS 2.0