Kickanwicksell.se

 
"Idag tycker jag att vi ska minnas Norge. Jag tycker att vi ska minnas hur nyheterna först rapporterade om ett terrordåd, hur de först riktade blickarna mot islamistiska grupper men hur händelsen sedan - när det stod klart att gärningsmannen var en vit, kristen norrman - plötsligt kom att kallas för vansinnesdåd.

Anders Behring Breivik agerade utifrån sin ideologi. Han agerade kallt, beräknat och i avsikt att skapa politisk förändring genom rädsla. Det är definitionen av terrorism. Ändå kallades terrordåden på Utøya och i centrala Oslo för vansinnesdåd. På grund av Breiviks hudfärg, nationalitet och religion.

Breivik har själv berättat hur mycket stöd han fick inför sin terrorattack. Hur han vistades på hemsidor där tusentals människor stod bakom honom och stödde både hans ideologi och hans framtidsplaner. Han har själv berättat hur hans politiska åsikter formades i det parti som idag är en del av Norges regering.

Anders Behring Breivik är ingen ensam galning. Han är en militant del av den politiska rörelse vi idag kan se över hela Europa. Det tycker jag att vi ska minnas idag".

Kommentarer

Tänk att det bara krävs ord:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Var finner jag dina ord?

Att andas genom ord:

Trackback
RSS 2.0