Hen

 
Könsneutrala ordet "hen" kommer att få en plats i SAOL. Och nyligen såg jag att ordet användes i en rutin på mitt arbete. Fabulous! För min del är det ett oerhört praktiskt ord som jag har saknat, när jag brottats med om jag ska skriva "han/hon" eller "den". 
 
Som vanligt blir folk som saknar kunskap i ämnet upprörda över detta ord och tror att en inte kommer få använda han och hon för att benämna kön längre. Jag undrar dels varför människor som inte är insatta i ett ämne ändå ska envisas med att ha så starka åsikter om det och dels varför det anses vara så förbannat viktigt vilket kön det rör sig om. Särskilt med tanke på att könet helt plötsligt är väldigt ointressant för många när en granskar våldsbrottslingar osv...

Kommentarer

Tänk att det bara krävs ord:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Var finner jag dina ord?

Att andas genom ord:

Trackback
RSS 2.0