Förinta fördomar genom kunskap

 
I veckan har jag hört en professionell benämna Aspergers syndrom som en störning. 
I veckan har jag hört en annan professionell benämna människor som en diagnos, inte som individer med en diagnos. 
 
Nu råkar jag vara ovanligt kunnig inom neuropsykatriska funktionshinder. Så jag är på intet sätt opartisk, men jag kan tycka följande: om en arbetar inom socialt arbete har en en skyldighet att bemöta alla slags människor; däri ingår krav på kunskap om olika funktionsvariationer. Jag kan bli både äcklad och förfärad över alla gånger samhället oavsiktligt begår övergrepp på människor på grund av att olika professioner saknar tillräcklig kunskap som krävs för att göra korrekta bedömningar. 
 
Jag vill så förfärligt gärna leva i ett samhälle där alla slags människor accepteras och där alla har samma rättigheter. 

Kommentarer

Tänk att det bara krävs ord:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Var finner jag dina ord?

Att andas genom ord:

Trackback
RSS 2.0