Skevt

 
Vi behöver ändra en del i lagstiftningen, enligt min mening. Som exempel:
 
"I Sverige är allt våld mot barn, oavsett om det är uppfostrande eller icke, förbjudet sedan juli 1979. Barnmisshandel behandlas inte separat i brottsbalken utan rubriceras som misshandel."
 
Nu börjar jag bli innerligt trött på rättsväsendet. Kan åklagaren inte rubricera en händelse under ett begrepp som finns i brottsbalken, så är det helt enkelt inte tala om något brott. Jag röstar skarpt för att barnmisshandel läggs in som begrepp, och som ovan beskrivet omfattar all form av våld mot barn. Jag vill alltså att det även ska innefatta fysiskt våld som inte är uteslutande lavetter eller slag med knuten näve, och även kränkningar samt psykisk misshandel. För enligt den erfarenhet jag har, är så inte fallet. 
 
 
Visst, våld mot barn regleras även i socialtjänstlagen (samt föräldrabalken). Men om socialtjänsten behöver agera i sådana fall så blir agerandet detsamma som med mobbade elever. Man förflyttar offret, och begår därmed i princip ännu ett övergrepp på offret, medan förövaren får stanna kvar. 
 
 
För övrigt:
 
Varför ska brotten hela tiden handla så mycket om vad förövaren gör, hur hen gör det och med vilket uppsåt? Varför handlar det inte minst lika mycket om hur offren drabbas och skadas?

Kommentarer

Tänk att det bara krävs ord:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Var finner jag dina ord?

Att andas genom ord:

Trackback
RSS 2.0