Shakti - den indiska spikmattan


Hade jag bara kunnat somna igår kväll, hade jag nog varit hur pigg och glad som helst i morse. Men mina sömnproblem kvarstår så det var tungt att stiga upp. Dagen har flutit på bra ändå. Så länge man har bra musik är allting genomförbart ;)

Någon gång under den tid jag inte jobbade eftersom jag hade praktik, började en praktikant på mitt jobb. Hon är fortfarande kvar, så jag har också fått nöjet att lära känna henne lite grann. Idag kom jag på mig själv med att sakna henne lite då hon inte hade tittat in hos mig under den första timmen. För hon är en glad person som verkligen ger energi. Jag har aldrig varit så social på mitt arbete som jag är nu. Att ta fem-tio minuter (ibland mer) till att bara konversera lite med henne är numera nästan en rutin och det är inte längesen som jag aldrig någonsin tog pauser. Det är många positiva förändringar på mitt arbete nu, för min del. Jag har ändrat attityd och insett att hälsan är bland det viktigaste jag har.

När hon väl dök upp, halkade vi in på ämnet sömnproblem och hon berättade att hon brukar lägga sig på en spikmatta när hon har svårt för att somna. Och att hon kan ta en tupplur på den mitt på dagen och sen vakna energifylld istället för slö. Så hon erbjöd mig att låna den. Om den lyckas göra samma underverk för mig, ska jag lätt investera i en sådan. Så det här ska bli spännande! Den ska tydligen fungera på följande sätt:
  • Placerade i ett perfekt geometriskt mönster, behandlar effektivt akupressurpunkter och nerver utmed ryggraden.
  • Löser effektivt alla sorters spänningar, frigör endorfiner och lyckohormoner.
  • Det ger en meditativ djupavslappning.
Med andra ord är den precis vad jag behöver ;)


I övrigt stod vi i hennes hall och pratade om allt mellan himmel och jord i en timme. Dessutom hade hon en väldigt söt och kelen katt som påminde mig om två katter jag haft - Tusse och Plutten. Så nu sitter jag här och saknar de små liven. Katter är bland det bästa som finns.

Kommentarer
Postat av: Johan Wahlberg

Ja du är för snäll, inte ofta man kan säga det till någon men du är på tok för snäll i situationer när en pungspark (trots att jag är kille) kan vara befogad:P



Jag är inne i en sådan period nu också när sömnproblemen är ihärdigare än någonsin. Men jag kanske också ska införskaffa mig en spikmatta för det där lät verkligen att hjälpa mot vad du behöver (och delvis jag också) Fast jag tror tyvärr inte mitt "bråck" på ryggen skulle tycka om det:/



Så glad jag blir att du mår så bra och är glad och inte minst att du trivs bättre på jobbet, dessa pauser du tar och pratar med den nya tjejen v et du att jag tycker extra mycket om att höra:)

2009-03-09 @ 17:07:41
URL: http://johanwahlberg.blogspot.com
Postat av: Johan Wahlberg

Antastade och du gav honom bara en spark på smalbenet? ja du är på tok försnäll, hans "juveler" ska skäras bort med en rostig kniv om du frågar mig



Ja delvis är det absolut de tråkiga vädret, utan tvekan.



Jag vet att min rygg inte klarar av det och jag ska ge dig den långa förklaringen för jag tror mig veta(??) att du faktiskt är intresserad av varför (fast jag har ju haft fel minst en gång):/



När man föds med ryggmärgsbråck föd man med en "säck/påse"(bråcket) på ryggen där en massa nerver ligger. "Påsen" opereras bort och man får ett ganska fult ärr där nerver ligger väldigt ytligt. Att ha kläder och ryggstöd emot är inga problem men skulle man komma åt med en mindre kontaktyta (tex ett finger) är det som att de vrids om en en pinne i ryggen. Det är GRYMT smärtsamt och du vet ju att jag är inte den som gnäller för lite smärta i första taget. Anledningen att jag sa just ett finger är för att varje år på en undersökning (som jag inte vet syftet på, tror att alla doktorer bara är sadister hela bunten) så petar läkaren med fingret inte EN gång utan 3-5 gånger. Efter varje besök får jag ligga ner ca 2 timmar efteråt för att det gör så HELVETISKT ont och det är helt omöjligt att röra sig.



Jag är absolut stolt över dig, har jag förvisso alltid varit men du ger mig anledning att vara stolt mer och mer för varje dag. Jag blir så otroligt glad av att höra att du är glad och att du äntligen förstått att din hälsa är de viktigaste du har. Är så stolt att få vara din vän:))

2009-03-09 @ 17:44:10
URL: http://johanwahlberg.blogspot.com
Postat av: Johan Wahlberg

Ja jag kan förstå at du blev förvånad och därmed ställd och inte visste vad du skule göra. Det är ju normalt att reagera så och det är ju egrntligen(kan jag tycka) inte du som ska göra något för att du där är "offret", utan någon annan, men hur ofta inträffar det att de finns någon annan med när något sånt händer?



För mig är det absolut ångest, det är på kvällen/natten som jag får 99% av den ångesten jag har. Du minns väl vad jag sa om tuppluren du tar på eftermiddagarna att det är nog mer psykiskt viktiga och inte har med ditt sömnbehov direkt att göra utan det blir en paus, en stund att vila hjärnan och ibland också kanske dina magbesvär. Så du får helt enkelt inte den paus din hjärna behöver och därför sätter det igång mer tankar än vanligt när du fått din eftermiddagssömn.



Jag läkaren i mycket medveten om att det gör ont, de kan jag inte dölja för fem öre. Det känns som bosktavligt talat något körs in i ryggen och vrids om. Något liknande då man får sina kramper av IBS (kan jag tänka mig). Det har nått med att testa känseln (för att de ligger nervtrådar där). Glömmer aldrig vid ett tillfälle så sa en läkare att de känns bättre om man "pickar" lite lätt med en nål...Ja tjena då trodde jag att jag skulle avlida på plats, svimmade rakt av och kräktes, vad trodde dumskallen...Nål? rakt in i nerver? De senaste 5 åren har jag faktiskt sagt att om läkaren ska göra den så får han vara beredd på en höger (jag har faktiskt sluppit den då):D



Jag tror att de ska kunna gå bra att ligga ner men jag tänekr mest på när jag ska lägga mig och när jag ska upp,ärju inte den mest smidiga på denna jord och då menar jag att det är då som taggarna kan kännas och komma "fel". Men jag skanog testa om jag får tillfälle, har faktiskt aldrig fått tillfälle att prova.



WOOOHOO(Homer Simpson style) har jag lyckats banka in lite vett ändå i ditt envisa lilla huvud;) Vilka komplimanger du kommer med. Vi är helt klart bra för varandra, för du har absolut öppnat mitt sinne en hel del också och sagt (och inte minst visat/gjort) viktiga saker för mig. VI är helt enkelt bra:)

2009-03-09 @ 19:55:59
URL: http://johanwahlberg.blogspot.com
Postat av: Emelie

snacka om att jag va seg me att fatta nåt inatt.. men har man inget bättre för sig så ger man inte upp i första taget=)



jaså du ska prova spikmatta.. de vill jag me göra så du får säga om de funkar...

hade varit skönt att ha nåt som e bra för kropp o själ...



jo jag har förstått lite på din blogg att du haft svårt att sova.. hade jag me innan men nu har de vänt på andra hållet o jag sover på tok för mkt.. kand e aldrig vara lagom?

2009-03-09 @ 20:12:59
URL: http://almostunreal.webblogg.se/
Postat av: Johan Wahlberg

Jag vet att du vill klara dig själv och det gör du i många fall, fast ibland och detta är en av dessa situationer enligt mig, ska man inte behöva vara den som ska klara sig själv. Man blir oftast helt paralyserad av rädsla, förvåning och den "överraskning" som det ofta är så man helt enkelt behöver hjälp. Kunde också svarat på ett annat sätt med de här "att klara sig själv" och det vet vi båda vad de handlar om att.



Alla analyserar dagen mer eller mindre när dem ska sova. Dagen går ofta i rutiner och man hinner inte reflektera över saker men när kvällen kommer och man inte har massa saker att "uppehålla" tankarna med så kommer ångesten. De är väldigt vanligt att männsiskor med depressioner vänder helt på dygnet och det gjorde jag. Var vaken till 5,6-7 på morgonen och kunde ibland sova till 16. Anledningen att jag somnade runt den tiden på morgonen var bara för att jag mer eller mindre inte orkade vara vaken och kroppen "kollapsade".



Gör ganska många saker på ett år som är jobbiga på ett eller annat vis. Datortomografi är ingen höjdare när man har klaustrofobi kan jag tala om. Så närman vet att man ska dit är man inte så stor kan jag tala om, då önskar till och med jag (som är väldigt van vid sjukhus) att jag hade någon att hålla i handen.



Jag är lätt skeptisk till att prova spikmatta av den anledningen, men det var jag ju att göra snöänglar vid resecentrum också men det klarade jag(vi) ju utan några större problem:))



The perfect team, the A-team:))

2009-03-09 @ 21:31:03
URL: http://johanwahlberg.blogspot.com
Postat av: ida

jag har städat, jag är allergisk och jag är less så in i helvete. men ska kika spirited away och sen sova. om allergin låter mig. har även möblerat om, så nu får jag sova under mina stjärnor igen!



den spikmattan mamma har är röd. kommer inte ihåg skillnaden dem emellan, men same shit.



fy farao vad jag nyser. jag hatar detta! blev allargisk på jobbet så därför tänkte jag att jag passar på att städa här hemma, när jag ändå är allergisk (är dammallergiker också). men nu har jag damm överallt. skit också.



men jag hoppas att du får sova gott.

puss&kram

2009-03-09 @ 23:41:08

Tänk att det bara krävs ord:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Var finner jag dina ord?

Att andas genom ord:

Trackback
RSS 2.0