Rum för dig - bli den du egentligen är


"Alla har någon gång upplevt sig orättvist eller felaktigt behandlade som barn. Tack och lov brukar de flesta oförrätter läkas av sig själva och överskuggas av all den kärlek föräldrarna också ger. Men det är inte alltid det går så. Ibland lämnar skadorna efter sig djupa oläkta sår"

"Motsägelsefullt nog är valet att undvika obehagliga känslor mycket mer smärtsamt och krävande än känslorna i sig. Nyckeln ligger i att erkänna sina känslor och våga känna dem fullt ut"

"Att älska en annan människa innenär att ge henne fullständig frihet. Sann kärlek har inget behov av att äga och kräver ingenting tillbaka. Men det ska gudarna veta att det är lättare sagt än gjort att alltid älska villkorslöst. Behovet att ha kontroll över en annan människa bottnar alltid i en rädsla för smärta"

"När vi försöker kontrollera en människa med förbud och hot innebär det att vi tror att det är hennes ansvar att få oss att känna oss älskade, respekterade och trygga. Det kommer aldrig fungera. Alla yttre förändringar måste först äga rum indom dig. När vi lägger över ansvaret för vår lycka på en annan människa ger vi bort vår makt att påverka vårt eget liv. Så i stället för att fly från det som gör ont, ta emot det med öppna armar - på så sätt vinner du tillbaka dig själv"

"Andra i din omgivning kommer att ha synpunkter på att du börjar sätta gränser om du aldrig gjort det förut. Du kanske får möta både ilska och frustration, ja, alla möjliga sorters skrämmande reaktioner. Om modet då sviker dig är detta frågan du bör ställa dig: Ska jag offra min självkänsla - för det är vad du gör när du låter andra trampa på dig - för någon annans buffliga bekvämlighets skull? Vill jag umgås med människor som bara accepterar mig om jag gör mig mindre än jag är? Vem kommer att tacka mig för det?"

"Om andra människor upprörs av ditt nya sätt att vara är det deras ansvar. Fråga dig själv varför du tillåter dem styra ditt liv. Vill du betala med att må dåligt för att bli accepterad av dem?"

Kommentarer

Tänk att det bara krävs ord:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Var finner jag dina ord?

Att andas genom ord:

Trackback
RSS 2.0