Beat me, hate me, you can never break me


Jag sätter i regel aldrig mig in i en artists privatliv. Det känns oväsentligt för mig, då det är musiken eller skådespeleriet jag uppskattar. Jag är väldigt ointresserad av media i ren allmänhet och har pinsamt dålig koll. Men idag kände jag mig manad att sätta mig in i Michael Jacksons liv.

Ännu en gång blir man påmind om hur många idioter som existerar. Jag vet inte hur många gånger jag hört folk som pratat om vilken hycklare han var som gjorde låten Black or white, med tanke på att han gick från vit till svart. Men det var inte direkt ett val han gjorde. Han fick en hudsjukdom som innebär bortfall av pigmentering i huden. Och att han var emot rasism och antisemitism stod ganska klart när han skrev They don't care about us. Han var stolt över att vara afroamerikan.

När mamma stod i kassakön på Maxi häromdagen, hade ett äldre par bakom henne diskuterat löpsedeln om att han eventuellt skulle begravas utan hjärna eftersom den skulle obduceras. Herren i paret hade kläckt ur sig "Han var ju redan hjärnlös". Jag kan inte rå för det - jag blir förbannad av sådana kommentarer. Vad ger honom rätten att göra den bedömningen? Är det någonting som får mina ögon att svartna så är det när personer dömer andra människor utan att ha särskilt mycket kunskap om personen ifråga. Framför allt tycker jag att man ska akta sig för att döma en person om man inte gått i dennes skor. Jag önskar att det fanns mer förståelse och medkänsla i världen.

Hade folk bara varit insatta i vad dysmorfofobi innebär, hade de också förstått hans plastikoperationer och viktnedgång. Men människor är duktiga på att döma det de inte förstår. Till exempel är det inte särskilt ofta folk visar medkänsla för de människor som drabbats av anorexi eller bulimi - istället betraktar folk dem som hjärndöda freaks. Jag ser det som ett tecken på att de helt saknar förmågan att sätta sig in i vad det handlar om. Trångsynthet blandat med en avsaknad av empati.

Jag önskar att Michael kunde förstå sin egen storhet och framför allt att han kunde se hur vacker han var. För det kunde han inte. Han var ett musikaliskt geni som medförde stora förändringar i musikvärlden.

Kommentarer

Tänk att det bara krävs ord:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Var finner jag dina ord?

Att andas genom ord:

Trackback
RSS 2.0