Je suis fatiguée


"kroniskt trötthetssyndrom (eng. Chronic Fatigue Syndrome, CFS), är en neurologisk sjukdom, som kännetecknas av en långvarig utmattning efter aktivitet i kombination med en rad andra symptom"


Det förklarar varför jag numera måste börja jobba en timme senare än vanligt om måndagar. Och varför jag idag använt min lediga till att sova tolv timmar i sträck. Jag kanske ska sluta hitta på saker om helgerna?

"Utöver långvarig, funktionsnedsättande utmattning, förekommer symptom som influensakänsla, feber, muskel- och ledsmärtor, huvudvärk, yrsel, och minnes- och koncentrationsbesvär. Karaktäristiskt för sjukdomen är att aktivitet leder till en påtaglig försämring, som ofta kvarstår en längre tid"

Det är alltid trevligt att få sina sympton förklarade, men tjusningen falnar när man inser att det inte finns särskilt mycket att göra åt saken. Men det kan vara bra att veta.

Tänk hur mycket man underskattar värdet av en god hälsa. Till slut har man inget annat val än att anpassa sig.

Kommentarer
Postat av: gabbi

har du fått det bekräftat att det är det? Måste vara skönt att äntligen har hittat en "sjukdom" även om det låter hemskt, men ovissheten är ju värre än att veta vad det är som är fel på kroppen. Hoppas att allt är bra med dig annars, var ju ett tag sen man såg dig på Banken nu :)

2009-02-23 @ 16:29:48
Postat av: ida

fast den där sjukdomen ska man ha haft hela livet, det är inget som bara kommer. och trots att det dyker upp flera år innan, så har den inte alltid funnits där så är det inte det. och man har inte perioder då man har energi, utan det är så hela hela tiden.

och jag tror att du har något som inte står rätt till med din kropp, det gör jag, men jag (som egentligen inte ska säga något för jag kan inte ställa diagnos) tror inte att detta är det.

för jag har också de där symptomen de perioder då jag inte ens har ork att stiga upp från soffan, allt det där stämmer in på mig, men jag har ju mina perioder då jag faktiskt har ork att göra saker. och jag fungerar.



återigen, jag vet att jag inte kan ställa en diagnos, det överlåter jag till läkare. bara mina tankar, inget mer :)





lördagen jobbade jag och sen hämtade jag upp pappa, angelica och anette från deras bekanta. så var hemma vid tolv, och då gick jag och sov. men igår var det bowling med niklas, jennifer och mats och vi hade lag och jag och jennifer vann över killarna! ;P vi spelade 6 eller 7 serier och vi vann med över 70 poäng sammanlagt, haha :)

sen for jag till pappa och låg och pratade länge med andreas. det var sådär kaos i mitt inre och vi diskuterade länge om vad som ska ske och så. men efter det blev det film hos niklas. såg någon trist film "trops de elite" eller något sådant hette den... dålig.

idag steg jag upp halv ett, och har inte gjort så mycket alls. fixat nytt virusprogram til angelicas och simons datorer samt handlat och lagat lasagne. var ju ledig idag :D imorgon blir det däremot dubbelt upp. jobb från 7 till halv 2 för att sedan gå över till praktiken och vara där till 9... men det är ju bara en dag så det går. och fettisdag och allt... det komma vara full rulle!



hoppas att din kväll har varit bra.

saknar dig. min sockertopp :D

2009-02-23 @ 22:28:33

Tänk att det bara krävs ord:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Var finner jag dina ord?

Att andas genom ord:

Trackback
RSS 2.0