Att se sanningen


"En människa som mår bra har aldrig behov av att attackera eller förlöjliga en annan människa"

- Kay Pollak

Det är något jag redan försöker ha i åtanke, men det är verkligen inte lätt alla gånger. För har man det, blir man inte lika lätt sårad eller arg.

"När jag fördömer en annan människa ser jag inte hela den människan"

- Kay Pollak

Det är otroligt sant. Och det märkte jag nyligen. Att även om jag kände irritation för någon, kunde jag ändå se dennes positiva egenskaper. Han säger vidare att om man får möjlighet att se hela den människan, hela hennes historia, hela hennes liv, alla hennes lidanden, olyckor, drömmar och strävanden, så blir man oförmögen att fördöma och förhåna denne. Och det är så jag tänker hela tiden. Att man ofta vet för lite om andra människor, men ändå är snabb med att döma. Man ser beteendet, men man ser inte orsakerna bakom det. Då är det heller inte rättvist att skapa en åsikt om människan enbart baserat på det man ser. Man måste också tänka på att det finns så oerhört mycket som man inte ser.

Kommentarer

Tänk att det bara krävs ord:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Var finner jag dina ord?

Att andas genom ord:

Trackback
RSS 2.0