Förtydligande:

 
Var ligger mitt förakt?
 
Det ligger inte hos män, och har aldrig gjort. Mitt förakt ligger hos människor som tycker att de är mer värda än andra. Som tycker att de förtjänar mer än andra. Som föraktar de som inte har samma begåvning, samma sociala status, samma ekonomiska status och därmed tycker att de tidigare nämnda inte har samma rättigheter. Som föraktar kvinnor. Som föraktar transpersoner, HBTQ-personer. Jag känner sådant förakt så jag kräks i munnen. Min kamp handlar alltid om att höja grupper som är förtryckta i samhället. Men det innebär också att jag inte kan ha respekt för dem som motarbetar detsamma. Fast det handlar inte ett uns om hat, för jag lägger min energi på bättre saker. Men min respekt finns inte där heller. Tycker du att du är mer värd/har mer rättigheter för att du tillhör normen så kommer jag att tycka att du är ett as. Svårare än så är det inte. 

Kommentarer

Tänk att det bara krävs ord:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Var finner jag dina ord?

Att andas genom ord:

Trackback
RSS 2.0