Hultsfred 2008

Student & Sweden Rock.

I torsdags var det dags att ta på sig finklänningen och locka håret, för min kusin tog studenten och detta skulle givetvis firas!

Vid halv fyra-fyra infann vi oss vid min gamla gymnasieskola för att se Louise springa ut och skina av lycka. Och som tur var sken solen lika mycket, till skillnad från när en annan tog studenten ;)

Väl hemma hos studentskan bjöds det på god mat och dryck och där tillbringades några trevliga timmar med hurrande, åskådande av presentöppning samt tårta innan det var dags att möta upp Sara.

På agendan hade jag och Sara nämligen samma planer som förra årets studenten - att gå ut och svira på Banken. I år hade vi dock en anledning att fira något speciellt, och detta resulterade i något som höll välta mig av stolen av förvåning - Sara låg vid ett tillfälle före mig i öldrickandet =) Hon har inte trivts något vidare på sitt nuvarande jobb och har därför sett sig om efter andra. Det visade sig att torsdagen blev hennes sista jobbdag på sjukhuset - hon har nämligen fått jobb på Gina Tricot i Köpenhamn. Så nu ska hon överta sin systers lägenhet i Malmö. Hon var verkligen överlycklig och det var fint att se henne le sådär. Man delade verkligen hennes lycka även om man inte kunde ignorera det faktum att man kommer sakna henne enormt mycket.

Fredagen skulle anta en bra mycket lugnare form. Det skulle vara nationaldagsfirande nere i byn, så jag och Tjombi tänkte kolla läget där nere. Vi hittade snabbt Nordholm & co på ett täcke mitt på gräsmattan, så vi slog oss ner där. I år hade de minsann snålat med både bord och stolar. Egentligen hade jag velat gå och åka en karusell eller två, men jag fick nöja mig med en kasedans med Nordholm =) När mörkret fallit var det flera som vågade sig ner till bonnaspektaklet. Förutom Dag, Packe och ÖV träffade vi också på Banan, Sara, André och Julia. Eftersom man träffar de sistnämnda så sällan, var det helt suveränt =)

Det blev dock mer ölintag, eller rättare sagt; mer effekt av den där alkoholen, så man var lagom sleten när man vaknade i lördags. Men det var bara till att springa in i duschen, hälla i sig ett par koppar kaffe, för att sedan bli upphämtad vid 3 av Tjombi. Tjugo minuter senare öppnades dagens första öl i samband med att vi hämtade upp Robban. När vi sedan hämtat upp Tjombis kollega Micke i Fjälkinge, styrdes kosan mot Norje. Vi tänkte spana in Sweden Rock även i år, och i samband med detta hälsa på Tjombis & Mickes chef, som brukar åka dit med båt. Det var mycket trevligt, måste jag säga.

Framåt kvällen blev det dags att ta sig till Kristianstad igen, för en snabb förfest hos en som spelat bowling med både Tjombi och Robban. Sedan var det Banken som gällde. Jag var dock hungrig och därmed trött. Blott en grillade majskolv som middag på Sweden Rock kändes inte alls särskilt smart längre. Så jag och Robban gick till Burger King en runda, innan vi intog Bankens uteservering igen för att leta rätt på Tjombi.

Inte ens söndagen servar som en vilodag längre. Planen från början var att jag och Tjombi skulle ta oss ett dopp nere på badet, som fortfarande inte öppnat. Men i denna vansinneshetta var det verkligen inte bara vi som tänkt den tanken. Då ringde Jönsa så lägligt så vi bestämde oss för att åka till havet istället. Min magkatarr gjorde sig dock påmind genom att få mig att lida av frossa trots att det var duktigt varmt i vattnet. Man kan inte få allt =) Jag fick mig dock ett ordentligt asgarv när Tjombi provade Jönsas nya, något alternativa keps. Tjombi hade inte riktigt känslan för hur den skulle sitta på huvudet =)

Innan det var dags att ta sig hem och få sin första lugna stund på flera dagar, grillade jag och grabbarna Grus. Det var helt otroligt gott. Grillad ananas kittlade dödsskönt i kistan, även om jag åt upp nästan hälften av ananasskivorna innan grillen var redo =)

Och i morse mådde man som man förtjänade. Jag var så sleten att bara att ta sig uppför trappan var ett projekt i sig =)

S!esta 2008

Så var man hemma igen och har överlevt sommarens första festival - S!esta!

Jag kramar min mage i tanken eftersom den har skött sig utmärkt dessa dagarna. Jag har inte varit rädd för att äta och har varit noga med en stadig frukost varenda dag. Har den gnällt? Inte särskilt mycket =)

I torsdags vaknade jag pigg som en lärka vid åtta-snåret och började packa de sista sakerna innan jag och Sara blev så pass bortskämda att vi fick skjuts till tågstationen. Efter en kort tågresa på stående fot, anlände vi till Hässlehåla och började genast bege oss mot Systembolaget. Väl vid dörren insåg jag att jag var lika förvirrad som vanligt. Sista försäljningsdagen ägde rum på onsdagen, och dagen därpå skulle det öppna på ny plats. Det tog nog två minuter innan jag insåg att det var torsdag och inte onsdag. God morgon på mig =) Eftersom jag inte är riktigt hemma i Hässlegrop, och i övrigt har lokalsinne som en spann vann, passade jag på att fråga en postutdelare var Systembolagets nya adress befann sig. Med 6 liter vin och 6 liter öl i högsta hugg högg vi sedan tag i en taxi som skjutsade oss till festivalområdet.

Efter att ha fått ett urtjusigt festivalband runt handleden var det dags att inta campingen och börja sätta upp tältet.

Anordnarna var dumma som gäss i år med, med tanke på att campingplatsen, precis som förra året, var en stor grusplan. Med lite tur kunde man få ner tältpinnarna hela 2 cm =) Men det var bara att gilla läget och sjunga med i Lasse Lindhs Ingen vind kan blåsa omkull oss nu. Yttertältet var på vift vid några tillfällen men annars var det lugnt =) För övrigt så är vi nu kända - vi blev intervjuade av Sydsvenskan. Men han som utförde intervjun måste ha varit på lyset som påstår att det var te vi hade i våra tjusiga glas. Jag undrar var han tänkt att vi kokt vatten, för det första...

17.45 var det dags att spana in första bandet - Vapnet. Jag var helt stollig och väntade med spänning på att de skulle spela Kalla mig. Jag hade nämligen planerat att jag under den låten skulle slänga upp mobilen och ringa upp Marcus för att dela med mig av glädjen. Det uppskattades för mitt samtal "ploppade upp" hans kväll, som han så fint uttryckte det =)

Efter var sin utsökt langos, några glas vin och fuldans på hög nivå med några grabbar som slog sig ner vid vårt tält, var det dags för The Radio Dept och Doktor Kosmos. Dock var jag trött och fick tillbaka mina härliga bröstsmärtor, så vi var i säng redan halv ett. Så roliga festivalmänniskor är vi =) Mitt i natten vaknade jag av att jag skakade av kylan. Så jag gjorde några tappra försök att trycka in hela mig längst in i sovsäcken. Jag måste ha sett ut som en enorm puppa =)

Dagen därpå vaknade jag pigg och alert. Sara, som fortfarande låg och halvsov, tyckte jag var smått hysteriskt när jag snubblade ut ur tältet samtidigt som jag gastade "Herregud, vad varmt det är. Är inte du varm? Åh din jävel vad här är varmt, jag måste uuuuuuuuuuut!" =) Min kropp misslyckas totalt med att kyla ner mig när jag är överhettad. Efter en stund blev det dags att ta sig till tältet på andra sidan vägen för att avnjuta en frukost för 40 riksdaler. Ost- och skinkmackor och ett par koppar kaffe satt ju som en fläskläpp =) Sedan upplyste Sara mig om att Tjombi fått henne att gapskratta på nattbussen förra helgen. När det var dags för honom och mig att stiga av, hade han nämligen skrikit över hela bussen; "Ah, jag kommer ihåg sist jag gick av här - jag tog ett sånt jävla luftasteg och landade mitt på snudan!" Jag skrattade så magmusklerna värkte =)

Innan vi gick tillbaka till tältet för att mysa med musik i den härliga solen, köpte vi med oss var sin Twister, som var totalt underbart i den tryckande hettan. Då blev vi påsprungna av en kille som verkade älska rosa lika mycket som jag. Efter lite sittdans och en mindre sminkning, drog han dock vidare. Sen fick vi sällskap av herrarna vi hade fuldansat med kvällen innan, så det blev allsång till Eloise. Då tog vi beslutet som jag senare bittert skulle ångra - vi hade egentligen tänkt gå och se Niccokick 14.30, men eftersom vi hade så trevligt vid tältet valde vi att strunta i det.

16.00 var det dags att se Looptroop rockers, och det svängde jävlariden! Jag gungade med som en tok när de spelade Naive. Jag hoppades dock på att Timbuktu skulle dyka upp, men det gjorde han icke.

En langos senare och efter att ha lyckats skaka av oss en kelsjuk kille, tog vi en öl vid tältet innan det var dans att le till Kristian Anttila. Och det tror väl alla jävlar att vi sprang på Olof under just den konserten. Han tyckte jag var något nyktrare än när Kristian spelade på S!esta för två år sedan, hahaha =) Konserten var helt underbar, även om jag gärna hade hört Sockerläpp, Harhjärta och Lystring, haha =)

Snart skulle det bli dags för festivalens höjdpunkt - Håkan Hellström. Spelningen var totalt magisk. Jag kände mig smått tårögd under hela konserten - så lycklig var jag. Det var oerhört många underbara låtar som spelades, vill jag lova. Vi skrek jävlariden med i Känn ingen sorg för mig Göteborg. Och jag fylldes av total lycka när han valde Kom igen Lena som sista låt för då fick jag stå och skrika "Och jag vet att allt är falskt och bedrägeri, men det struntar jag i för vi dansar och du har så mjuka läppar". Jag säger bara en sak - suverän kille! =)

Sedan tog vi oss till öltältet för att ta en öl i väntan på att Caesars skulle spela 22.15. Och det var då jag fick syn på skärmen, där det stod att Niccokick skulle spela 22.15. De hade alltså bytt plats med varandra. Caesars hade spelat 14.30. Och det var den spelning jag såg fram emot mest, förutom Håkan. Så jag blev inte jätteglad, men jag får väl fler chanser att se dem. Annars jävlar! =) Så sedan var det bara till att marschera tillbaka till tältet och dricka vin, lyssna på musik och samtala med diverse folk. Vid tre däckade cd-spelaren så då slängde även vi in handduken och kröp ner i våra sovsäckar.

På lördagen kostade frukosten helt plötsligt 45:- om man ville ha kaffe eller te. Det tog dock en stund innan jag uppfattade det, eftersom jag inte hörde vad snubben som tog betalt sa. Till slut var jag tvungen att börja skratta åt mig själv och min bristande förmåga att förstå vad folk säger emellanåt. Då sa han skämtsamt "skratta inte!" - haha, det där sa han nog till fel person =) Efter frukosten köpte vi med oss apelsinjuice och det var ren lycka att få dricka det, även om jag drack ytterst lite. Sist jag drack apelsinjuice blev magkatarren nämligen fly förbannad.

Vid två-tiden gick vi upp till entrén för att möta upp Tjombi och Jönsa. De hade hällt i sig öl redan innan de lämnade Tollarp, och hade ett flak med sig. Så det var bara till att slå sig ner i gräset och hjälpa dem med att ta slut på det =) De var redan fulla och inte sören gick det åt andra hållet, hahaha. Och de fällde såna kommentarer att jag skrattade så mycket att jag knappt kunde gå när vi var på väg bort till campingen för att sätta oss utanför och kalasa. Med endagsbiljett hade man nämligen inte tillträde till campingen.

När flaket var slut, vilket inte tog så lång tid, var det dags att börja leta sig till öltältet. Först kollade vi dock in det danska bandet Nephew, som Saras syster rekommenderat. Jag svär - när han pratade mellan låtarna uppfattade jag inte ett enda ord. Danska är inte mitt språk, helt enkelt =)

Tjombi är något längre än mig -  jag står på tå för att nå golvet, så att säga =)

Under konserten låg Tjombi och vilade, så jag hoppades på att han skulle nyktra till lite. När vi köpte första ölen i öltältet efter spelningen märkte jag dock att så inte var fallet när han svajade som en albatross i orkan =) Efter att ha stått vid ett bord och huggit in på chilinötterna Tjombi köpte, slog vi oss ner vid ett bord. Det fick dock inte stå länge. Tjombi lyckades göra en sån jävla djupdykning så han hade omkull en stol, en bänk och ett bord på en gång - och drog en kille med sig ner i fallet. Sara hade halva sin öl kvar men den skickades ju käpprätt åt skogen när bordet välte så jag var inte sen med att ställa mig och beställa mer öl =) Nån timme senare inträffade det jag hade väntat mig - vakterna slängde ut Tjombi. Han var så söpen att han hade ringt hem till mig vid tre tillfällen och pratat med min pappa, haha =) Så det dröjde inte länge innan han och Jönsa fick fixa skjuts hem för det var ett fylleslag som hette duga.

Jag och Sara drog oss tillbaka till tältet och började dricka upp sista vinet och sista ölen. När vi kom dit satt ett stort sällskap utanför vårt tält så det var fullt ös =)

Idag fick vi skjuts hem så vi var hemma redan vid ett-tiden. Och jag kände mig inte särskilt sleten - fina tider! =) Jag är sjukt nöjd med denna festivalen och det bästa är att magen har samarbetat trots intag av langos varenda dag. Helt suveränt! =)