Att gå in i diskussioner med ett öppet sinne

 
Häromdagen blev jag kontaktad av en vit, medelålders man som röstar blått. Han hade uppmärksammat att jag röstar på F! och ville veta mer om orsakerna bakom detta. Till en början blev jag misstänksam. Tänkte att det nog skulle bli som det brukar; antingen vita kränkta män som använder härskartekniker istället för att bemöta ett ord av det jag säger (gärna i grupp), eller män som inte ens tar sig två sekunder till självreflektion utan bara kör på med attityden "jag ser personligen inget problem med kvinnohat". Så jag blev väldigt positivt överraskad när vi hade en väldigt givande konversation med moget och öppet diskussionsklimat utan försvarsmekanismer och härskartekniker som tog över.  Det visade sig också att vi var överens om mycket av det vi diskuterade (samtalsämnet var feminism). Vem hade trott?
 
Sådant gillar jag. Människor som går in i diskussioner med öppenhet för andras perspektiv, istället för människor som redan bestämt sig och inte tänker lyssna ett dugg utan går in i diskussioner endast för att provocera/skapa konflikter/övertala/prata ner. 

Kommentarer

Tänk att det bara krävs ord:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Var finner jag dina ord?

Att andas genom ord:

Trackback
RSS 2.0