Ännu en friande dom, ännu mer våldtäktskultur

 
De friande domarna i våldtäktsmål fortsätter att strömma in och jag blir mörkrädd och förbannad:
 
”Fastmera skulle det förhållandet att målsäganden lagt sig bredvid den tilltalade i dennes säng kunna grunda ett antagande att målsäganden inte varit ointresserad av intim kontakt med den tilltalade”, skriver hovrätten i sin dom."
 
Då ska jag dra en parallell utifrån egna erfarenheter. När jag gick i gymnasiet hade jag en pojkvän. Och det hände att han sov över hos mig. Vi låg då bredvid varandra i samma säng. Men det innebar inte att jag välkomnade att han skulle utsätta mig för sexuella övergrepp när han trodde att jag sov, eftersom han blev nekad sexuell kontakt annars. Och for the record; bara för att en samtycker till intim kontakt så innebär det inte att en samtycker till sexuella handlingar. 
 
Krossa patriarkatet, säger jag. Och det är ännu en anledning till att jag röstar rosa.

Kommentarer

Tänk att det bara krävs ord:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Var finner jag dina ord?

Att andas genom ord:

Trackback
RSS 2.0