De oförsäkrade

Det finns så otroligt mycket i vårt samhälle som gör mig förbannad. Saker som förekommer men som man ändå känner sig maktlös inför. Därför undviker jag att grotta ner mig i de orättvisor som jag upplever existerar.

Men nu var jag tvungen att titta på Dokument inifrån: De oförsäkrade. Det framkommer att män har otroligt mycket lättare för att få bifall på en arbetsskadeansökan hos försäkringskassan än vad kvinnor har. För när det gäller kvinnor, söker handläggarna gärna efter andra förklaringar till den uppstådda smärtan. Å ena sidan kräver de vetenskapligt stöd för skadorna som uppstått, trots att en lagändring som innebar mildare krav gick igenom 1992. Å andra sidan kräker de själva fram slutsatser som helt saknar vetenskaplig grund. En kvinna som fick nacksmärtor till följd av en bilolycka på jobbet, fick sin arbetsskadeansökan avslagen med förklaringen att storleken på hennes bröst gav upphop till nacksmärtorna. (PÅ ALLVAR?!!?) I andra fall gräver man i kvinnornas familjeförhållanden. Kvinnornas smärtor som uppstått i samband med en olycka på jobbet kan istället förklaras av en anhörigs sjukdom eller tidigare barnlöshet. I något fall hade en skada orsakats av ett tungt lyft, men försäkringskassan ansåg att ett liknande lyft lika väl hade kunnat äga rum på hemmaplan, och därmed avslog de ansökan. Rent praktiskt är kvinnor alltså obefintligt försäkrade när de arbetar.

Jag blir så otroligt förfärad, arg och rentav äcklad. Såhär får det inte gå till.

Kommentarer

Tänk att det bara krävs ord:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Var finner jag dina ord?

Att andas genom ord:

Trackback
RSS 2.0