Konsten att skrämma iväg främmande människor


Bakgrundsfakta:
På jobbet håller vi just nu på att byta datasystem, och för att fortsättningsvis bland annat kunna följa kraven som dokumentationsskyldigheten innebär, får vi några dagars utbildning i detta fantastiska system. Och tro mig, det är en nödvändighet för att förstå hur det hela fungerar. Därför har vi under några dagar fått känna på miljöombyte och vistats på Blekinge Tekniska Högskola.

När jag står och väntar på tåget hem efter sista utbildningsdagen försöker en ung man, som passerat vårt rum tidigare idag, ta kontakt med mig genom att fråga följande:
"- Vad pluggar du på BTH?"

Jag förklarar då att jag endast utbildar mig i ett nytt datasystem och att jag alltså inte är student på skolan. Hans  följdfrågor visar på att han inte förstår vad jag menar, vilket gör att jag börjar förklara ytterligare. Jag förklarar alltså biten med nytt datasystem och nämner i förbifarten att jag arbetar inom socialtjänsten. Och där försvann mannen snabbt som blixten.

Nu vet jag alltså hur jag effektivt ska bli av med pratglada fyllon i baren på krogen. Jag behöver bara berätta vad jag arbetar med.




Kommentarer

Tänk att det bara krävs ord:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Var finner jag dina ord?

Att andas genom ord:

Trackback
RSS 2.0