Snubbla på lyckan


Jag har snubblat över en helt fantastiskt rolig bok som på ett humoristiskt sätt berättar varför vår hjärna sättor krokben för oss. Jag satt och fnissade med jämna mellanrum på biblioteket, vill jag lova:

"Förvåning är en känsla som fyller oss när vi stöter på något oväntat - till exempel trettiofyra personer i löjliga pappershattar som hoppar fram på matsalsgolvet och unisons skriker 'Ha den äran!' när vi kliver över tröskeln med fyllda matkassar och en lika full blåsa - och just detta att vi blir förvånade ger en fingervisning om våra förväntningar i den aktuella situationen".

"Människan är det enda djur som tänker på framtiden. |...| Fram till dess att en apa brister i gråt vid tanken på att åldras i ensamhet, eller ler belåtet när den tänker på den hägrande sommarsemestern, eller tackar nej till en glasstrut eftersom den redan ser väl tjock ut i shorts, kommer jag att stå fast vid min version av Meningen".

"Vuxna roar sig gärna med att ställa idiotiska frågor till små barn så att de sedan kan skrocka belåtet när de kommer med sina idiotiska svar. En särskilt idiotisk fråga som vuxna mer än gärna riktar till barn är: 'Vad ska du göra när du blir stor?' Det lilla barnet ser begripligt nog villrådig och osäker ut, kanske känns detta att 'bli stor' vagt hotfullt. Om de över huvud taget ger något svar får man höra sådant som 'köra glassbilen' eller 'klättra i träd'. Vi skrockar därför att chanset att barnet som vuxen kommer att köra glassbilen eller ägna sin tid åt trädklättring är försvinnande liten - helt enkelt därför att de flesta ungar inte har lust att ägna sig åt vare sig trädklättring eller glassreklam när de blivit stora nog att själva komma med idiotiska frågor av det här slaget. Men lägg märke till att även om detta är ett mindre lyckat svar på vår fråga, är svaret helt rätt på en annan fråga, nämligen: 'Vad har du lust att göra just nu?' Små barn kan inte redogöra för vad de vill göra längre fram eftersom de i grund och botten inte förstår innebörden av den termen. Så i likhet med varje slipad politiker ser de till att bortse frågan den fråga som ställdes och svarar istället på en fråga de kan".



Mellan alla skrattattacker blir man klar över hur människans förmåga att tänka på framtiden är en stor källa till ångest.

Kommentarer
Postat av: Emelie

Ja det är det, rutiner är bra ;). Och nu när jag inte jobbar så är jag ute och går ibland. Och nu har jag precis klämt ner ett kexchoklad haha :). Hur är det med dig annars? Hur går det med jobb och allt?

2011-01-27 @ 22:06:47
URL: http://playbunnh.blogg.se/
Postat av: Ida Karlsson

underbart, helt fantastiskt underbart!

saknar dig min kära. snart ska jag banne mig sitta på en av de där barstolarna och snart ska jag banne mig stå ute och andas rökluft med dig. det ska jag banne mig göra, SNART! kanske till sommaren, vill ju bort men hittar ingen bra resa. men om jag tar en lång helg hos dig.. vad tror fröken? vi får tajma in en bra helg tycker jag :) och se över när du kan komma hit :) älskar att du har ett jobb så du kan leva lite mer och kanske snart hälsa på mig!

/en bunt med kärlek.

2011-02-16 @ 20:40:20
Postat av: Ida

hihi roligt att jobbdatorn ville skriva "ida karlsson" på förra inlägget :)

förresten: vad heter boken?!

2011-02-18 @ 14:49:30

Tänk att det bara krävs ord:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Var finner jag dina ord?

Att andas genom ord:

Trackback
RSS 2.0