Om IBS


Nu är det bra längesen jag pratade om min IBS, annat än i en mening eller två. Jag blev trött på att fokusera på hur mycket den rubbar hela min existens. Jag mår fortfarande dåligt dagligen precis som förut, men det är inte det jag vill minnas när dagen går mot sitt slut. Dina tankar har nämligen stort inflytande på ditt välbefinnande.

Just smärtan är för mig det största problemet, men det finns så många fler. Till exempel följande:

Folk brukar inte vara sena med att påpeka att det faktiskt finns en positiv aspekt av att ha IBS - jag riskerar inte att bli tjock. Kan man inte äta, kan man ju inte gå upp i vikt. Om jag fick välja mellan högre BMI eller IBS, hade jag naturligtvis valt högre BMI. Det kan man faktiskt göra något åt. Detta uttalande visar verkligen att många inte har en aning om hur IBS påverkar en. Periodvis är man nämligen konstant svullen och de flesta kvällar går man och lägger sig med en riktig gravidmage. Man känner sig tjock, man ser tjock ut, även om man inte är det. Så visst. Man går kanske inte upp överdrivet i vikt, men illusionen av att man gör det, finns närvarande otroligt ofta.

Sen är det faktiskt så att man går upp i vikt. Jag har ännu inte lyckats hitta någon balans eftersom det finns så oändligt många faktorer som påverkar. Väldigt korta perioder kan jag äta relativt normalt och regelbundet (om jag håller mig till en kost jag vet att magen brukar klara av någorlunda bra). Men oftast inte. Oftast helt oregelbundet och då och då slinker något otroligt olämpligt ner. Min kropp är nästan hela tiden inställd på svält. Så fort jag äter, suger den därmed åt sig precis allt. Jag pendlar upp och ner som en jojo. Och det kommer jag att fortsätta göra tills jag hittar den där balansen.

Ett misstag jag ofta gör sker i samband med fester. Då man vill vara fin och framför allt känna sig välmående - dvs inte bära på en svullen, öm mage som kanske dessutom skulle få för sig att krampa. Det innebär att man äter mindre än vanligt och detta flera timmar innan det är dags för förfest. Allt för att man ska kunna vara på topp. Resultat: blodsockernivån sjunker radikalt och du har inte något större försvar mot alkoholens effekter (det är därför jag tycker att dropp hade varit en god idé).

Det är sannerligen inte lätt, det här. Det ska gudarna veta.

Kommentarer

Tänk att det bara krävs ord:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Var finner jag dina ord?

Att andas genom ord:

Trackback
RSS 2.0