Jag vaknade så lycklig över att äntligen ha sovit


Jag kände mig ganska övertygad om att mina Valerina forte var slut, men envis som jag är, bestämde jag mig för att dubbelkolla i natt. Det visade sig att jag hade tre kvar. Sköljde ner samtliga med vatten och en timme senare kände jag sömnen välkomna mig. Vad underbart det var att äntligen få sova igen!

Jag ler åt minnet av när jag införskaffade dessa receptfria sömntabletter. Jag gick in i en hälsokostbutik och förklarade att jag behövde något mot sömnproblem. Kassörskan plockade genast fram ovan nämnda tabletter och började prata dosering:

"- I början ska man ta 1-2 tabletter men kan vid behov trappa till max 3-4. Hur svåra sömnproblem har du?
- Jag ligger vaken hela nätterna.
- Åh, du kan du ta 3-4 direkt!"

Egentligen vill jag inte ta sömntabletter. Jag anser inte det vara en lösning på problemet. Mina sömnproblem måste bottna i något och det är det jag vill ta tag i. Likadant har det blivit med min IBS. På grund av min läkarskräck tar jag ingen medicin men numera tänker jag att det måste finnas ett annat sätt att bli bättre - än att trycka i sig en massa tabletter. Jag tror snarare att det handlar om att hitta en balans hos sig själv, ha sunda matvanor (dvs undvika det man mår mindre bra av att äta, osv) och undvika stress. Något som verkligen har medfört en förändring är att jag inte längre är lika rädd för att äta. Såklart får man ju ont i magen bara därför. Och magkatarrstabletter har jag inte behövt ta på flera, flera veckor.

Fast skulle det vara så att jag inte kan somna i natt, köper jag ju fler Valerina imorgon. Ibland måste man ta till tillfälliga lösningar också.

Kommentarer

Tänk att det bara krävs ord:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Var finner jag dina ord?

Att andas genom ord:

Trackback
RSS 2.0